Van Pakgeld naar Icecoffeeshake verslaving - Reisverslag uit Don Không, Laos van Bas en Jose - WaarBenJij.nu Van Pakgeld naar Icecoffeeshake verslaving - Reisverslag uit Don Không, Laos van Bas en Jose - WaarBenJij.nu

Van Pakgeld naar Icecoffeeshake verslaving

Blijf op de hoogte en volg Bas en Jose

04 November 2016 | Laos, Don Không

Bedankt allemaal voor jullie reacties, super fijn om te lezen.

Heerlijk afgekoeld onder de airco hebben we ons 'pinprobleem' van ons af laten waaien.
We stappen de deur uit om te eten, en dan zit er een Indiaas restaurant voor de deur!
Yes, our favourite!l
Op het terras realiseren we ons dat ze in dit deel van Azië niet continu zitten te toeteren, gelukkig zeg. Na het eten lopen we een stukje en voelen ons veilig, ondanks dat het al donker is. Daarna op bed geploft. Opeens valt ons, al het getoeter op.....heh....dat deden ze hier toch niet?? Bas gaat buiten kijken en ziet dat de wegen helemaal vol staan....goh we hadden gelezen dat het een 'doods' stadje is....heeft t soms te maken met de dood van de Thaise koning? Maar dit is Laos. We worden nieuwsgierig en gaan naar buiten. Allemaal mensen op straat en een markt en kermisattracties, zoals blik gooien, draaimolen en schiettent met plastic kogeltjes, gewoon lekker simpel maar iedereen geniet. In de Mekong worden allemaal kaarsjes en bloemstukken te water gelaten en er vliegen allemaal wensballonnen de lucht in. We krijgen nog niet echt duidelijk waarom dit alles is door het onduidelijke engels dat de verlegen mensjes hier spreken,en met ons Laotiaans komen we nog niet verder dan hallo, bedankt en heel erg bedankt.
De volgende dag lopen we weer wat rond en het is nog steeds gezellig op straat: grote speakers met keiharde Lao muziek knalt door de straten. We zijn nog niet gewend aan de zon en zoeken een pet voor bas. Dan valt ons oog op heerlijk plekje aan het water, met een terras en allemaal eten en drinken. Het lijkt een tuinfeest maar er zit nog een andere buitenlander dus we stappen erop af. Dan pas zien we waar het om gaat: het zijn de 'bootracedagen', om het einde van het regenseizoen te vieren. Als de muziek stil valt, knoopt de buitenlander een praatje met ons aan....en dan blijkt hij uit Zwolle te komen!! Toevallig! We hebben daar lekker samen gekletst en na een paar 'Beerlao' klonk de muziek ook nog goed!
De volgende dag hangen we wat rond en we vergeten de tijd en dan beseffen we dat we morgen weg willen uit Pakse, maar we weten nog niet waar naar toe en we hebben nog geen geld. Het geldwisselkantoor sluit net als we er aankomen, ach dan staan we morgen maar eerder op. De volgende ochtend eerst onze spullen ingepakt en dan starten we onze missie: geld, ticket en ontbijt. Bij het geldwisselkantoor vroegen ze de pincode; oeps 2 keer fout! en dat leverde de nodige last op; te ingewikkeld om te vertellen maar we hebben onze hele bagage weer uitgepakt...en gelukkig kwam de ingeving. Wij vol spanning weer naar het gwk om de code in te toetsen. En het was de juiste code die ons direct tot miljonair maakte! Een dikke stapel flappen van 7 miljoen kip!
Toen snel ontbijt halen, een lekkere baguette, dankzij de sporen die de fransen hier in Laos hebben achtergelaten. Bas is hier erg blij mee,want rijst als ontbijt vindt hij nog niks. Tot overmaat van ramp, of luxeprobleem ;-) brak het wieltje van de trolley waar onze zware backpack opzat. Balen, want bas heeft nog last van het afzagen van het traphekje thuis! Eindelijk zitten we dan in de bus en gaan we naar een eiland Don Khong.
Toen we daar aankwamen voelden we direct de eiland sfeer, onze chauffeur was zo relaxed dat we er zelf ook helemaal chill van werden. Ons hotel had een prachtig uitzicht op de Mekong rivier en de deuren en wasbak waren aangepast aan onze westerse lengte! Er was ook een heerlijk yogaplekje voor José.
We hebben een motorbike gehuurd om wat rond te touren. In ons boek stond wel dat het fietsen een aanrader was, maar 25 km fietsen in deze hitte is niet echt ons ding!
De omgeving is prachtig met veel rijstvelden en bergen. Bas rijdt en krijgt er weinig van mee want hij is alleen maar bezig met kuilen ontwijken! Asfalt hebben ze hier nog niet..... maar wel de lekkerste icecoffee met sweet milk! Waaraan we helemaal hooked worden.
Na 3 daagjes gaan we naar een ander eiland, Don Khone. Na een prachtige boottrip komen door de 4000 Islands zijn we er....wauw.....dit is precies waar we zin hebben!!!!
Een echte eilandvibe met palmbomen, hangmatten, en een prachtige Mekong rivier, ook al is hij bruin ( in tegenstelling tot de foto's die je krijgt op Google, we denken dat Laos Google ervoor betaald, want zelfs in filmpjes op YouTube is de Mekong en de watervallen blauwig!)
Ons huisje is ook helemaal geweldig en we zijn dik tevreden!
We bezoeken de watervallen en huren hier wel een fiets en dat is heerlijk. Op het andere eiland tegenover ons, Don Det, is weer een bootrace. We pakken de fiets en gaan over de brug ernaar toe. Dan blijkt dat we 35.000 kip tol horen te betalen....hoezo? Die brug is gebouwd door de fransen ;-). Bas en ik vinden een andere route om op de brug te komen en fietsen rustig over de brug. Door alle kuilen,modder en provisorisch neergelegde planken krijgen Bas en ik zin om te crossen, sommige eilandbewoners schrikken ervan omdat de meeste mensen hier zo traag zijn:-).
De megaboksen staan alweer langs de kant van de weg en iedereen is in feeststemming. Opeens zien we daar Jeroen weer, van de bootrace in Pakse. Toeval bestaat niet. Samen drinken we wat en dan stappen bas en José weer op de fiets.
Eenmaal thuisgekomen ontmoeten we onze nieuwe buurvrouw Stef, uit Liverpool. Ze is helemaal enthousiast van de muziek die bas maakt, s' ochtends had ze er al op lopen swingen.
We vinden het heerlijk op het eiland en vullen onze dagen met het drinken van icecoffee shakes op ons heerlijke terras, fruitshakes, lekker eten en rondfietsen op het eiland tussen de rijstvelden, kippen, waterbuffels, eenden,koeien en kinderen die in schooluniform rondspelen en rondrijden op een moter vanaf dat ze bij de versnelling kunnen komen.
Dan wordt het toch tijd om afscheid te nemen van dit sprookje we toch ook meer van Laos willen zien. Onverwachts nog een dag eerder dan verwacht, José had de dagen verkeerd geteld....
We besluiten om naar het Noorden te gaan, maar om het in een dag te doen is te ver. We kiezen voor een pitstop in Thakhek want wat we daar gaan doen lijkt ons ook te gek!

• 04 November 2016 - 11:59

Nicolette:

Hee lieverd jo en Bas
    Wat super cool alle dingen jullie meemaken! Klinkt heerlijk die Coffee! Ennuh voorzichtig he jullie race gekkies! Echt fijn om te lezen wat jullie ervaringen zijn...alsof we toch een beetje mee zijnaar met jullie...
    En jullie spannende open eind van het verhaal..ben erg benieuwd!!
    Veel liefs en have fun!
    Nikki

• 04 November 2016 - 12:05

Nicolette:

Ik heb net de foto's bekeken. Erg leuk!!

• 04 November 2016 - 12:34

Jeroen:

Leuk om te lezen hoe het met jullie gaat.
    Ook erg leuk als je jezelf tegen komt in jullie verhaal
    Kleine wereld!!!!

• 06 November 2016 - 13:37

George:

Bedankt weer voor die mooie verhaal, veel plezier nog in het noorden van Loas. Huggs from Zwolle!!

• 07 November 2016 - 21:28

Marion:

Hallo Bas en José,
    Wat een mooie, uitgebreide verslagen schrijven jullie. En zo beeldend: ik zie het zo voor me, die heerlijke relaxte sfeer vermengd met de hectiek van het "stadsleven". Ben benieuwd waar jullie op doelen met die mooie cliffhanger aan het eind van dit verslag! (toch niet the Thakhek motorbike loop?).
    Jullie maken het wel spannend in ieder geval.
    De temperaturen gaan bij ons nu echt naar beneden, lijkt het, maar het is nog steeds prachtig om in een bos te wandelen of te fietsen: al dat mooi gekleurde herfstblad.
    Extra verwarmend om jullie foto's te bekijken in T-shirtjes met korte mouw!
    Geniet lekker van jullie mooie avontuur. Dikke knuf, Marion

• 08 November 2016 - 09:59

Dave:

Ghe ghe, komen jullie een buitenlander tegen, is het een zwollenaar! Dat zal je toch altijd zien als je gaat reizen! Apart.. Fijn dat jullie lekker kunnen genieten zeg! Hier staat t ijs al op de ramen van de auto's. Dus het wordt hier al behoorlijk koud! Nou ik wens jullie veel reisplezier en kijk uit naar jullie volgende reisverslag! Veel liefs en dikke knuffel van Dave!

• 09 November 2016 - 11:18

Eltekeh:

Heel leuk om te horen wat voor geweldige avonturen jullie beleven!
    Word er stiekem echt wel een beetje jaloers van. ;-)

Ben benieuwd naar de volgende avonturen en verslagen, heel hard genieten jullie!